Polska   |   malopolskie   |   limanowski BIP  | Podwórko IAP | Poczta    
Strona główna > Aktualnosci
     
: odwiedzin serwisu







-> ODPADY KOMUNALNE - INFORMACJE DLA MIESZKAŃCÓW I FIRM

Szanowni Mieszkańcy,

od 1 lipca 2013 roku wprowadzamy na terenie naszej Gminy nowy system gospodarowania odpadami. Wprowadzenie tego systemu jest koniecznością wynikającą ze znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Na mocy tej nowelizacji wszystkie gminy w kraju stały się odpowiedzialne za odbiór i właściwe zagospodarowanie odpadów komunalnych. 

W naszej Gminie działać będzie system odbioru odpadów komunalnych w workach lub pojemnikach 120 l z posesji z częstotliwością:

l  odpady zmieszane lub odpady pozostałe po segregacji, tzw. „odpady resztkowe” - co dwa tygodnie

l  odpady segregowane - co dwa miesiące

System wspomagany będzie odbiorem odpadów wielkogabarytowych i zużytego sprzętu AGD i RTV - raz w roku oraz  zużytych opon i odpadów niebezpiecznych, w tym baterii i akumulatorów, przeterminowanych leków, itp. z częstotliwością cztery razy w roku.

Terminy odbioru odpadów komunalnych zostaną zamieszczone w harmonogramie odbioru odpadów, który zostanie rozprowadzony wśród mieszkańców oraz będzie dostępny na stronie internetowej gminy.

Segregowanie odpadów w naszej Gminie będzie polegało na wydzielaniu do osobnych worków/pojemników następujących frakcji odpadów:

l  tworzywa sztuczne, metal, opakowania wielomateriałowe (np. kartony po sokach, mleku), papier i tektura – żółty worek/pojemnik

l  szkło bezbarwne i kolorowe – zielony worek/pojemnik

l  pozostałe odpady pozbawione w/w frakcji, tzw. „odpady resztkowe” – szary worek/pojemnik

Jeśli mieszkaniec zadeklaruje zbieranie odpadów w sposób zmieszany (niesegregowany), będzie zbierać te odpady do worka w kolorze czarnym.

Worki na odpady komunalne segregowane i niesegregowane (zmieszane) będą dostępne nieodpłatnie.

Pojemniki na odpady właściciel nieruchomości oraz każda firma zapewnia sobie we własnym zakresie.

Sposób zbierania odpadów, liczbę osób zamieszkujących nieruchomość, sposób postępowania z bioodpadami, liczbę niezbędnych pojemników- w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej – właściciel nieruchomości wskazuje w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W terminie do lipca 2013 r. właściciel nieruchomości ma obowiązek złożenia deklaracji, w której samodzielnie wylicza miesięczną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W deklaracji właściciel podaje:

l  dane osobowe ( imię i nazwisko, nr pesel, adres, nr telefonu, a w przypadku podmiotu gospodarczego dodatkowo nr NIP i nazwę firmy)

l  adres nieruchomości, na której powstają odpady komunalne

l  charakter nieruchomości ( zamieszkała, niezamieszkała, w części zamieszkała)

l  sposób zbierania odpadów komunalnych

l  liczbę osób zamieszkujących nieruchomość,

l  do deklaracji można dołączyć oświadczenie, w którym należy wyjaśnić powód wystąpienia różnicy w ilości osób zameldowanych a faktycznie zamieszkałych, w przypadku powzięcia wątpliwości Urząd Gminy może wezwać właściciela nieruchomości do wyjaśnienia i udokumentowania podanej liczby mieszkańców

l  stawkę opłaty w wysokości 3 zł za odpady segregowane od osoby miesięcznie lub 5 zł za odpady niesegregowane od osoby miesięcznie

l  posiadanie kompostownika, sposób wykorzystania bioodpadów lub zaznaczenie, że bioodpady będą oddawane przedsiębiorcy, sposób odprowadzania nieczystości ciekłych

l  w przypadku firm- niezbędną ilość pojemników na odpady komunalne.

Jeśli na nieruchomości nie zamieszkują mieszkańcy, należy złożyć deklarację „zerową”.

Jeśli nieruchomość jest częściowo lub całkowicie wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej, np. sklep, warsztat samochodowy, fryzjer, agroturystyka itp., należy wypełnić również część G deklaracji, wskazując wielkość i ilość potrzebnych pojemników. W sytuacji, gdy przewiduje się, że odpadów z działalności nie będzie, należy w części G podać wartości zerowe (deklaracja zerowa).

Niezłożenie deklaracji będzie skutkować wydaniem decyzji ustalającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w oparciu o dane posiadane przez Urząd. Brak wpłaty lub wpłata w niepełnej wysokości wiąże się z wydaniem decyzji na podstawie ustawy - ordynacji podatkowej.

Opłaty należy wnosić w łącznej wysokości za trzy miesiące w terminach wpłat podatku rolnego: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada, (pierwszą opłatę należy uregulować w terminie do 15 września 2013 r.). Można je uiszczać w kasie Urzędu, na konto bankowe w Banku Spółdzielczym lub u sołtysów wsi.

Odbieranie odpadów komunalnych wg nowych zasad w początkowej fazie wdrażania systemu przyniesie z pewnością wiele nieprzewidzianych problemów i niedogodności. W razie ich zaistnienia, pracownicy Urzędu będą służyć pomocą, telefonicznie: 18 3301533, osobiście UG w Łukowicy pokój nr 11.

 

 





Utworzony:2013-05-10 13:51:59
Autor:



IAP - PORTAL 2 - UG ŁUKOWICA wszelkie prawa zastrzeżone © 2007