Zaczynamy od wyboru nazwy firmy, która będzie nam potrzebna do prowadzenia działalności gospodarczej. Nazwą firmy osoby fizycznej jest - zgodnie z art. 434 Kodeksu Cywilnego - jej imię i nazwisko.
Z tego względu wszystkie osoby fizyczne prowadzące indywidualnie działalność gospodarczą lub zawodową muszą w nazwie swojej firmy zamieścić swoje własne imię i nazwisko.
Dodatkowo, do celów łatwiejszej identyfikacji firmy (np. wśród kilkudziesięciu innych, prowadzonych przez osoby o takim samym nazwisku) warto w nazwie zawrzeć informację o profilu działalności lub inną unikalną nazwę, na przykład:
„Ciasta - Małgorzata Nowak" - dla cukierni,
„Mechanika samochodowa - Jan Malinowski" - dla warsztatu samochodowego.
Oczywiście pełną nazwą firmy posługujemy się głównie w kontaktach z urzędami i instytucjami oraz przy podpisywaniu dokumentów prawnych.
W kontaktach codziennych oraz w elementach wizualnych, np. szyld nad sklepem, ulotka reklamowa, nalepka na produkcie itp., najpewniej będziemy używali nazwy skróconej, czyli „Ciasta" czy „Mechanika samochodowa". Jest to uzasadnione, gdyż krótsza nazwa lepiej zapada w pamięć, a właściwie dobrana od razu informuje klienta o charakterze naszej działalności.
Przed ostateczną decyzją o wyborze nazwy dla naszej firmy warto sprawdzić, czy podobna nazwa nie funkcjonuje już na rynku. Zbytnie podobieństwo może sprawiać, iż zamiast do naszej firmy, klienta skieruje się do konkurencyjnej.